It looks like you are visiting our website from within the U.S.

The securities mentioned on this website are not being offered, and will not be sold, within the United States or to, or for the account or benefit of, any U.S. person. Hence, we cannot grant access.

If you are not accessing the website from within the U.S., please contact us for support.
In order to investigate the issue, please provide your geographical location and the time when you tried to access this website.

  • Netherland: 0800 - 0221864 / infomarkets@gs.com
  • Belgium: 0800 - 81963 / infomarkets@gs.com
  • Germany: 0800 - 6746367 / zertifikate@gs.com
  • Switzerland: 044 - 2241144 / swisswarrants@gs.com
Ana Sayfa

PiyasalarElektrikli araç bataryası fiyatları beklenenden hızlı düşüyor

Artan talep ve bileşen krizinin "yeşil enflasyonun" elektrikli araçlarda kullanılan bataryaların fiyatlarını artıracağı yönündeki endişeleri tetiklemesinin üzerinden henüz çok fazla zaman geçmedi. Batarya metalleri fiyatlarının düşmesiyle birlikte bu durum ortadan kalkmaya başladı ve bu da elektrikli araçların geleneksel otomobillerle daha hızlı rekabet edebilmesinin önünü açtı.


Resim 1: Batarya fiyatlarının 2025 yılına kadar (2022'den itibaren) %40 düşeceği tahmin ediliyor

Kaynak: Şirket verileri, Wood Mackenzie, SNE Research, BNEF, Goldman Sachs Research; 2023 yılına ait veriler tahminidir


Goldman Sachs Research, batarya fiyatlarının 2025 yılına kadar kilowatt saat (kWs) depolama kapasitesi başına 99 dolara düşmesini bekliyor; bu, 2022 yılına göre %40'lık bir düşüş anlamına geliyor (önceki tahmin %33'lük bir düşüş yönündeydi). Analistlerimiz düşüşün neredeyse yüzde ellisinin lityum, nikel ve kobalt gibi elektrikli araç hammaddelerinin fiyatlarındaki düşüşten kaynaklanacağını tahmin ediyor. Ekibin raporunda, Goldman Sachs Research'ün Asia-Pacific Natural Resources and Clean Energy Research (Asya-Pasifik Doğal Kaynaklar ve Temiz Enerji Araştırması) ekibi eş başkanı Nikhil Bhandari‘nin, batarya grubu fiyatlarının artık 2023 yılından 2030 yılına kadar yılda ortalama %11 oranında düşmesini beklediğini yazıyor.

Goldman Sachs Research, batarya fiyatları düştükçe elektrik araç pazarının, toplam sahip olma maliyeti bazında bu on yılın ortalarında içten yanmalı motorlu (ICE) araçlarla, sübvansiyonlar olmadan maliyet eşitliğine ulaşabileceğini tahmin ediyor.


Resim 2: Daha düşük batarya fiyatları, on yılın ortasına kadar içten yanmalı motorlu araçlarla elektrikli araç maliyet eşitliği anlamına gelebilir

Kaynak: Şirket verileri, Goldman Sachs Research; 2023 yılına ait veriler tahminidir


Bhandari, "Batarya maliyetlerindeki düşüş, daha rekabetçi elektrikli araç fiyatlandırmasına, daha kapsamlı tüketici benimseme oranına ve elektrikli araçlar ve bataryalar için erişilebilir pazarlarda totalde daha fazla büyümeye yol açabilir" diyor.

Elektrikli araç pazarı başlangıçta dünya genelindeki düzenleyici destek ile yönlendiriliyordu, ancak küresel elektrikli araç yaygınlığı oranı son zamanlardaki yüksek seviyelerinden geri çekilmeye başlıyor ve bunun potansiyel itici gücü Avrupa ve Çin'deki hükûmetlerin sübvansiyonları azaltması olabilir.


Resim 3: Küresel elektrikli araç yaygınlığı oranı 2022 sonundaki yüksek seviyelerinden geri çekildi

Kaynak: CPCA, Autodata, SMMT, KBA, OFV/InsideEVs, CCFA, UNRAE, EU-vs, Wood Mackenzie, veriler Goldman Sachs Research tarafından derlenmiştir


Yine de analistlerimiz elektrikli araç pazarının, batarya fiyatları düştükçe hükûmetlerin büyük çaplı desteğinden ziyade tüketicilerin benimsemesinden daha fazla etkilenen yeni bir aşamaya geçiş yaptığını düşünüyor. Ekibin küresel elektrikli araç yaygınlığı oranına ilişkin temel durum tahmini, 2020 yılında sadece %2'den 2025 yılında %17'ye, 2030 ve 2040 yılında ise sırasıyla %35 ve %63'e sıçraması şeklindedir. Ancak "hiper benimseme" senaryosunda, elektrikli araçların 2025 itibarıyla toplam küresel araç satışlarının %21'ini, 2030 itibarıyla %47'sini ve 2040 itibarıyla %86'sını oluşturacağı öngörülüyor.


Resim 4: Elektrikli araçlara sürekli geçişi teşvik etmek için daha düşük elektrikli araç bataryası fiyatları ve iyileştirilmiş performans

Kaynak: Global Insight, MarketLines, Goldman Sachs Research; 2025 yılına ait veriler tahminidir


Şu ana kadar Çin öncülük ediyor — elektrikli araçlarını, kendi yerel pazarında Avrupa ve ABD'ye kıyasla içten yanmalı motorlara (ICE) göre daha rekabetçi fiyatlandırılıyor. Buradaki elektrikli araç satışları, elektrikli araçları zararına satan Çinli elektrikli araç üreticileri tarafından sübvanse ediliyor olsa da, Goldman Sachs Research, elektrikli araç maliyetlerinde önemli bir azalmaya yol açacak şeklide batarya fiyatları düşerek, elektrikli araç satış hacimleri arttığında, bu durumun on yılın ortalarında değişmesini bekliyor. Çinli tüketiciler daha rekabetçi fiyatlı elektrikli araç seçeneklerini görürken, ABD ve Avrupa'daki otomobil üreticileri şu ana kadar daha büyük ve daha lüks elektrikli araç modellerine odaklanmış durumda.

Bhandari, "Çin'deki elektrikli araç pazarının tüketici odaklı elektrikli araç benimseme aşamasına en yakın pazar olabileceğine inanıyoruz" diyor.

Analistlerimiz ayrıca, batarya fiyatlarında daha hızlı bir düşüş öngörüsü için yeni batarya teknolojilerine de güveniyor. Raporda, bu on yılda ticarileştirilebilecek ve batarya değer zinciri boyunca "güç cepleri" oluşturabilecek birkaç elektrikli araç bataryası inovasyonu vurgulanıyor. Bunlar arasında grafitin yerini alan veya grafitle harmanlanan ve enerji yoğunluğunu artıran silikon içeren yeni anot malzemeleri yer alıyor. Bhandari ayrıca, her bir batarya hücresinin boyutunu artıran yapılar (büyük silindirik bataryalar) gibi, batarya grubu üretim sürecini basitleştirmeye yardımcı olan ve "işgücü ve makine zamanından büyük ölçüde tasarruf sağlayan" yeni batarya yapılarının bulunduğunu da belirtiyor.


Bu makale yalnızca eğitim amaçlı sağlanmaktadır. Bu makalede yer alan bilgiler, herhangi bir Goldman Sachs kuruluşunun alıcıya tavsiyesi niteliğinde değildir ve Goldman Sachs, bu makale aracılığıyla veya alıcısına herhangi bir mali, ekonomik, hukuki tavsiye veya yatırım, muhasebe ya da vergi tavsiyesi değildir. Ne Goldman Sachs ne de bağlı şirketlerinden herhangi biri, bu makalede yer alan beyanların veya herhangi bir bilginin doğruluğu veya eksiksizliği konusunda açık veya zımni herhangi bir beyanda bulunmaz veya garanti vermez ve bu nedenle her türlü sorumluluk (doğrudan, dolaylı veya sonuç olarak ortaya çıkan kayıp veya hasar dahil) açıkça reddedilir.


Kaynak: Bu makale, 1 Kasım'da goldmansachs.com'da yayınlanan "Elektrikli araç bataryası fiyatları beklenenden hızlı düşüyor" raporuna dayanmaktadır. Lütfen burada yer alan beyanların yatırım tavsiyesi olmadığını unutmayın.


Fotoğraf sahipleri: Adobe Stock – Resim 1: Patrick P. Palej, Resim 2: Emanuel Corso

Aksi belirtilmedikçe Goldman Sachs ürünlerinin veri kaynağı, Goldman Sachs'tır.
Dil: tr | en
İletişim Hattı: 444 6096
Version: 0.9.38